Nedávno odešel návrh změn v oblasti parkování z pražského magistrátu, který nyní probírají městské části. Nicméně, předseda Výboru pro dopravu hlavního města Martin Sedeke upozornil, že toto je zatím jen návrh Odboru dopravy a politická shoda na něm dosud není dosažena. Zajištění politické shody nebude snadné, zejména s ohledem na vysoký počet připomínek.

Nová pravidla parkování předpokládají celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, snížení poplatků pro rezidenty v menších zónách, speciální povolení pro zásobování a pečovatele. Také zrušení přenosných parkovacích oprávnění či parkování zdarma pro elektromobily.



Chybí politická shoda

Politická shoda zatím chybí. Předseda Výboru pro dopravu by preferoval dva odlišné systémy placeného parkování pro centrum a okrajové části města. Současně se však shoduje na potřebě zvýšit počet parkovacích míst, s ohledem na výrazný nárůst rezidenční výstavby v okolí Prahy, kvůli které každý den do města přijíždí až 400 tisíc vozidel.

Kritika se týká také absenci ceníku v aktuálním návrhu. Podle bývalého náměstka primátora a radního pro dopravu Adama Scheinherra je ceník klíčovým faktorem, zejména s ohledem na potřebu cenově zvýhodnit parkování v podzemních garážích oproti uličnímu parkování. Jeho cenový návrh za roční parkovné rezidentů by měl být v rozmezí by mělo 3000 až 4000 Kč ročně.

Nutnost vymáhat pokuty za nelegální parkování

Diskutéři se shodují na důležitosti vymáhání pokut za nelegální parkování a potřebě eliminovat tento jev. Digitalizace by mohla pomoci zlepšit vymahatelnost, přičemž podle expertů ČVUT až 80 % zásobovacích vozidel překročí povolenou délku.