Vozový park Pražských vodovodů a kanalizací (PVK) se rozšířil o recyklační vůz na vysokotlaký proplach a čištění kanalizace Kaiser ECO na podvozku Scania s pohonem na bioCNG. V této kategorii se jedná vůbec o první vůz ve střední Evropě na tento pohon.

„Jsme velmi rádi, že právě PVK získaly tento vůz jako první a že můžeme otestovat nejmodernější technologii. Od nákupu vozu si slibujeme úsporu provozních nákladů a výrazně nižší zátěž životního prostředí v hlavním městě,“ prohlásil generální ředitel PVK Petr Mrkos.

Náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček (STAN – Spojené síly pro Prahu, na fotografii) k tomu uvedl: „Jsem rád, že klimatický závazek hlavního města Prahy o snižování emisí CO2 nám pomáhají naplňovat i naše městské firmy. O to víc mě těší, že Pražské vodovody a kanalizace jsou první ve střední Evropě, kdo bude pro provoz takového vozidla využívat bioCNG.“

Nový vůz s pohonem na bioCNG ročně ušetří zhruba 10 tun CO2 a do pražského ovzduší tak vypustí o 58 procent méně škodlivin, než auto s naftovým motorem. Kanalizaci čistí vysokým tlakem vody, přičemž špinavou vodu vyčistí a používá znovu. „Čistící vůz se bude pohybovat především v širším centru metropole. Pokud se osvědčí, uvažujeme o zakoupení dalších kusů,“ řekl Mrkos.

PVK využívají vozy s pohonem na CNG již několik let se záměrem postupného nahrazení celého vozového parku na CNG. Doposud se však vždy jednalo o osobní vozidla značek Škoda a Volkswagen.

Co je bioCNG?
CNG je zkratka pro stlačený zemní plyn z anglického originálu Compressed Natural Gas. Jeho hlavní složkou je metan. BioCNG je plnohodnotnou náhradou klasického CNG a je možné ho spalovat ve všech autech s pohonem CNG. Vyrábí se z obnovitelných zdrojů bioplynu, jakým je například plyn vznikající přirozeně při čištění odpadních vod. V současné době se z bioplynu v pražské Ústřední čistírně odpadních vod vyrábí elektřina, ale již příští rok se začne s výstavbou jednotky umožňující úpravu bioplynu na bioCNG, který bude využíván k pohonu vozidel PVK.

Autor: Matěj Senft